Jom Tengok Adakah Sifat-Sifat Ini Ada Dalam Diri Kita Atau Tidak.

Gambar Hiasan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Untuk mengetahui adakah diri kita ini ada sifat sombong atau tidak, adalah seperti berikut :

#1. kita sukar menerima teguran & nasihat.

#2. merasakn pendap@t kita lebih baik d@ripada pendapat orang lain.

#3. Angkuh dlm berbic@ra. Kita byk cakp & suka memfasih-fasihkan uc@pan. Setiap kali berbicara, kita akan selalu meng@walinya dgn bila ungkap@n menakjubkan yg meyakinkan ag@r nampak seperti org mulia, hebat, berwawasan luas, mengerti, berakal, dan berpendidikan. Padahal, pada hakikatnya kita tidak memiliki kem@mpuan apa pn. Sama sekali tidak memiliki ilmu bahkan lagi terserlah kemun@fikannnya.

#4. Riak : Brbuat sesuatu atau meningg@lkan sesuatu krna selain daripada Allah SWT dikategorikan sebagai riak. Ap@bila bersama orng lain dlm su@tu majlis, nampak zuhud @ berakhlak baik, demikian juga pembic@raannya. Namun, tapi klu seorang diri melanggar hal2 yg diharamkan Allah SWT.

#5. Melampaui Batas Yang Telah Digariskan Oleh Allah.
Perbu@tan yg menurut kehend@k nafsu sehingga blh tersesat & menyesatkan pada jln yg benar sebagaim@na Yahudi dan Nasrani.

#6. Suka Berbant@h Dan Bertengkar Sesam@ Muslim. Sabda Rasulullah SAW: “Dan apabila bertengkar (berbantah), dia melampau.”

#7. Fitnah :  Meny@mpaikan keburukan orng lain di kal@ngan orng ramai supaya orng membenci atau memusuhi seseorng itu. Membuat laporan t@npa fakta & usul periksa serta meng@da-adakan cerita. Ia juga tergolong dalam sifat2 munafik & dosa2 besar.

#8. Mencaci Maki : Tid@k berhikmah di dlm berkata2 & dlm menyampaikan dakwah. Menggunakan kata2 kesat terh@dap orng lain terutama yg tidak bersepend@pat dengannya. Firman Allah SWT: “…mereka mencaci kamu dengan lidah yang tajam, sedang mereka bakhil untuk berbuat kebaikan…” (Surah Al-Ahzab ayat 19)

#9.Mengumpat :  Berkata & menyampaikan sesuatu keburukan orng lain yg tidak benar adlh berdosa krna ia berupa fitnah. Akan tetapi berkata tentang keburukan orng lain yg benar tetap juga mendpat dos@ iaitu dos@ mengumpat.

#10. Hasad Dengki :  Tidak senang dgn kejayaan orng lain. Tidak sen@ng juga jika sesuatu kej@yaan itu terhasil di tgn orang lain & bukan oleh tang@nnya sendiri.

#11. Dusta ; Orng sombong juga suk@ berdusta, supay@ nampak lebih baik dan mulia darip@da orang

Demikian sahaja yang boleh saya sampaikan, sebelum itu saya mohon maaf kepada pembaca sekiranya apa yang saya sampai ini ada sedikit kesalahan atau sebagainya, Saya ini hanya manusia biasa yang tidak luput dari kesalahan”.

Semoga artikal ini memberi manfaat untuk anda semua. Wallahu a'lam

Share on Google Plus

About Unknown

Sumber terkini informasi, agama dan juga pelbagai resepi terbaik kami sajikan untuk anda, semoga bermanfaat dan gembira selalu.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment