Bagimanakah Cara Angkat Tangan Yang Betul Semasa Berdoa? [ Baca Dan Amalkan..!! ]

Bagimanakah Cara Angkat Tangan Yang Betul Semasa Berdoa? [ Baca Dan Amalkan..!! ]

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Di bawah adalah kaedah ataupun cara untuk menadah tangan ketiak berdoa dengan betul ;

  • Angkat t@ngan hingga ke paras dada.
  • Rapatkan kedua2 belah tapak tangan sehingga bersentuhan antara satu sama lain.
  • Apabila tap@k tangan dirapatk@n, urat atau garisan di tapak tangan akan bertemu dan menjadi melengkung berbentuk seperti huruf ‘ba’.
  • Titik bagi huruf ‘ba’ tu letakkan di hati. Keduduk@n titik itu lebih rendah dari tangan yang kita tadah.
  • Sebaiknya dudukl@h dlm keadaan yg penuh sopan. C@ra duduk yg terbaik ialah duduk iftirash (duduk seperti duduk @ntara 2 sujud) atau duduk seperti dalam tahiyyat akhir. Jika berdiri, tegakkan badan betul2 dan di ingatkan..!! Jangan bersandar seperti orang malas
  • Sepanj@ng berdoa, banyakn memuji kebesar@n Allah & menyebut nama2 Allah yang lain, bersesuaian dgn keperluan doa kita pada masa itu. misalnya, ketika berdoa untuk dipermurahkan rezeki, sebutlah nama Allah (ar-Rozzaq).
  • Doa diakhiri dgn puji-pujian pada Allah & berselawat ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW.
  • Berdoalah dgn bersungguh2 dari hati. Gunalah b@hasa yg mudah kita difahami krn Allah Maha Pengasih & sangat memahami & mendengar segala yang keluar tulus dari hambaNya. Walau dlm bahasapa kita cakap, Allah pasti faham. Namun, kalau dap@t berdoa dengan doa2 yg diajarkan oleh Nabi SAW (dalam bahasa Arab), itu lebih terbaik.
  • Ajark@nlah adab berdoa ini kep@da seluruh ahli keluarga kita sej@k dari usia kecil. InsyaAllah ini akan dapat membentuk perib@di baik anak2 menjadi menjalani kehidupan.

Demikian sahaja yang boleh saya kongsikan, sebelum itu saya mohon maaf kepada pembaca sekiranya apa yang saya sampai ini ada sedikit kesalahan atau sebagainya, Saya ini hanya manusia biasa yang tidak luput dari kesalahan”.

Semoga artikal ini memberi manfaat untuk anda semua. Wallahu a'lam
Share on Google Plus

About Unknown

Sumber terkini informasi, agama dan juga pelbagai resepi terbaik kami sajikan untuk anda, semoga bermanfaat dan gembira selalu.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment