CARA MUDAH MEMAGAR RUMAH MENGIKUT ISLAM


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Pertama : Azan

  • Mel@ungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru ataupun bangunan yg telah lama ditinggalkan. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan (premis/umah) itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yg suka tinggal di umah yg tidak berpenghuni.



Kedua : Membaca surah Al-Baqarah

  • Sebu@h hadis yg diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasululuuah s.a.w. bersabda yg bermaksud; "jangan lah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya utk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah."



Ketiga : Banyakkan solat dan membaca Al-Quran

  • Dlm sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yg bermaksud; "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran." (hadis riwayat Al-Baihaqi)



Keempat : Baca Surah yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas

  • Seb@iknya amalkan memb@ca surah Yassin setiap mlm terutam@nya tujuh mlm pertama kita menduduki rumah atau bangunan yang baru. Baca juga surah Al-Fatihah 1x, surah Al-Ikhlas 3x, selawat ke atas nabi senayak 7x, ayat Kursi 1x, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.


Perbuatan mem@gar rumah dgn menggantungkan sesuatu di sudut2  atau menanam sesuatu di rumah dgn kepercayaan benda itu akan menjaga & memelihara keselamatan penghuninya adalah perbuatan yg bertent@ngan di sisi Islam. Ada juga kaedah yg dibolehkan & digal@kkan mengikut ajaran Islam. Caranya dengan 'memagar rmh' dgn merenjis air yassin di sekeliling rumah. Ikut panduan berikut; ambil air kemudi@n baca surah Al-Fatihah, ayat Kursi, Surah 3 Kul (Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nas). kemudian tiup ke dalam air tersebut perlahan2 hingga habis nafas. Setel@h itu, jirus dan renjiskan air tersebut ke setiap penjuru rumah dengan mulai dengan penjuru yg terlet@k di sebelah kanan dan penjuru seterusny@ mengikut arah berl@wanan jarum jam.


Demikian sahaja yang boleh saya kongsikan, sebelum itu saya mohon maaf kepada pembaca sekiranya apa yang saya sampai ini ada sedikit kesalahan atau sebagainya, Saya ini hanya manusia biasa yang tidak luput dari kesalahan”.

Semoga artikal ini memberi manfaat untuk anda semua. Wallahu a'lam
Share on Google Plus

About Unknown

Sumber terkini informasi, agama dan juga pelbagai resepi terbaik kami sajikan untuk anda, semoga bermanfaat dan gembira selalu.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment