[ Mesti Baca..!! ] Berdosakah Kita Mengumpat Orang Bukan Beragama Islam.? Ini Penjelasan Dari Seorang Ustaz.

Gambar hiasan

[+] Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

[+] Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

[+] Seseorng muslim tidak sewajarnya membiarkan lidahnya terbiasa dgn menyakiti orng lain. Nabi SAW bersabda:

لَيْسَ الْمُؤْمِنُ بِالطَّعَّانِ وَلا اللَّعَّانِ وَلا الْفَاحِشِ وَلا الْبَذِيءِ

[+] Maksudnya: “Bukan seorang mukmin (yang bagus) jika suka mencela, melaknat, bertabiat buruk, dan bercakap keji.” (HR al-Tirmizi. Katanya: “Hadis ini Hasan Gharib”)

[+] Jika yg dimaksudkan dgn mengumpat di dlm soalan ini mnyebut sesuatu keaiban yg ada pada tubuh badan orng kafir seperti hidung bsr, mata sepet & seumpamanya. Maka perkara ini adalah HARAM, sekalipn seorang kafir, ump@tan seperti ini term@suk memperlekehk@n ciptaan Allah SWT.

[+] Kata al-Syeikh Zakaria al-Ansori: “Ghibah (menyebut keaiban) seorang kafir adalah haram, jika dia seorang kafir zimmi (tidak memerangi islam)… dan harus jika dia seorang kafir harbiy (yang memerangi islam)…” (Lihat Asna al-Matolib berserta Hasyiahnya 3/116)

[+] Berbeza jika menyebut keaiban yg dizahirkan dari sudut akhlak seperti seorng penzina, peminum arak & seumpamanya. Keaiban itu pula disebut bertujuan mmberi pering@tan kepada orng lain. Maka perk@ra ini tidak meng@pa.

[+] Demikian sahaja yang boleh saya sampaikan, sebelum itu saya mohon maaf kepada pembaca sekiranya apa yang saya sampai ini ada sedikit kesalahan atau sebagainya, Saya ini hanya manusia biasa yang tidak luput dari kesalahan”.

[+] Semoga artikal ini memberi manfaat untuk anda semua. Wallahu a'lam
Share on Google Plus

About Unknown

Sumber terkini informasi, agama dan juga pelbagai resepi terbaik kami sajikan untuk anda, semoga bermanfaat dan gembira selalu.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment