"Tidak Sepatutnya Anak-Anak Membebankan Ibu Bapa Mereka Untuk Menjaga Cucu Ketika Mereka Bekerja Dengan Tujuan Nak Jimatkan Kos Perbelanjaan" [ Mesti Baca..!! ]

Gambar hiasan


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Tid@k sepatutnya an@k2 membebankan ibu bapa merek@ yg sudah berumur utk menjaga cucu dgn tujuan nak jimatkan kos perbelanjaan kerana menghantar anak ke taska bayar@n yang dikenakan ag@k tinggi.

Secara tidak langsung sec@ra saikologi anak2 telah mender@ ibu bapa mereka sendiri. Umur baki yg ad@ adalah utk mereka beribad@h & berehat setelah puluhan tahun bekerja atau menjaga anak2 mereka sendiri. Kini di saat umur yg tinggal berbaki anak2 sewenang2nya menyusahkan mereka berdua. Jika mereka terpaksa menjag@ cucu mereka utk menj@ga hati anak2 dan di dalam hatinya merunggut & marah maka anak tetap akan mendapat dosa kerana membebankan ibu bapa mereka. Sus@h senang suami isteri perlu tanggung sendiri & caril@h pembantu rumah atau hantar anak2 ke taska atau tadika.

Pada masa ini sepatutnya an@k2 memberi masa mereka berehat dan anak2 perlu membantu ibu bapa mereka yg susah dan anak2 perlu tanggung kos perubatan ibu bapa yang uzur dan telah tua.

Nabi SAW bersabda yang bermaksud :" Dosa yang paling besar ialah mensyrikkan Allah , derhaka pada ibu bapa dan membunuh orang”
(Hadis riwayat Anas bin Malik)

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda yang bermaksud : “ Barangsiapa membuat ibu bapanya gembira (memberi keredan), maka sesungguhnya ia membuat reda Allah. Barangsiapa menyakitkan hati ibu bapanya, maka sesungguhnya ia membuat kebencian Allah”  (Hadis riyawat Bukhari )

Sahab@t yang dimuliakan,

Anak derh@ka tidak akan mencium bau syurga & haram baginya untuk mem@suki syurga Allah SWT.

Demikian sahaja yang boleh saya kongsikan, sebelum itu saya mohon maaf kepada pembaca sekiranya apa yang saya sampai ini ada sedikit kesalahan atau sebagainya, Saya ini hanya manusia biasa yang tidak luput dari kesalahan”.

Semoga artikal ini memberi manfaat untuk anda semua. Wallahu a'lam
Share on Google Plus

About Unknown

Sumber terkini informasi, agama dan juga pelbagai resepi terbaik kami sajikan untuk anda, semoga bermanfaat dan gembira selalu.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment