Adakah Solat Sah Sekiranya Solat Bersendirian Dan Aurat Terbuka Tanpa Sesiapa Yang Melihat? Ini Penjelasan Dari Seorang Ustaz. Mesti Baca Untuk Pengatahuan Bersama..!!

Gambar hiasan


[=] Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

[=] Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

##Aurat Wanita Di Dalam Sembahyang

[=] Ulama Mazhab Syafie sep@kat, aurat w@nita di dalam sembahyang, wajib menutup seluruh b@dan kecuali muka & tapak tang@n. Tiada terkecuali biarpun sembahyangnya seor@ng diri di temp@t gelap atau di dlm khemah.

[=] Makruh menutup muk@ seperti mem@kai purdah yg menampakkan kawas@n mata & dahinya, atas pend@pat banyak ulamak. Satu pendapat di dlm Kifayatul Akhyar, membolehk@n memakai purdah seperti yg disebutkan itu bagi mengelakk@n pandangan liar lelaki ajn@bi di dlm masjid.

[=] Batas aurat itu ad@lah ditutup daripada pand@ngan sebelah atasnya & daripada kelilingnya. Tiada pada p@ndangan daripada baw@hnya. Jika dia sujud, maka tap@k kakinya perlu ditutup dgn pakaian, dan tidak boleh terbuka berd@sarkan pand@ngan darip@da keliling.

[=] Syarat aur@t itu juga ialah kain yg dipakainya mestilah tid@k nipis sampai men@mpakkan warna kulit ataupun warna rambut.

[=] Bila aur@t itu terbuka krna ditiup angin, tidak memb@talkan solat dgn syarat ditutup dgn segera & terbuka itu tid@k melebihi kadar waktu melafazkan subhanallah. Sebaik2nya semasa solat memakai stokin sup@ya jika ternampak kaki (terbuka tanpa disengajakan) maka tidak akan membat@lkan solat.

[=] Demikian sahaja yang boleh saya sampaikan, sebelum itu saya mohon maaf kepada pembaca sekiranya apa yang saya sampai ini ada sedikit kesalahan atau sebagainya, Saya ini hanya manusia biasa yang tidak luput dari kesalahan”.

[=] Semoga artikal ini memberi manfaat untuk anda semua. Wallahu a'lam

Share on Google Plus

About Unknown

Sumber terkini informasi, agama dan juga pelbagai resepi terbaik kami sajikan untuk anda, semoga bermanfaat dan gembira selalu.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment