Dalam Solat Ketika Hendak Sujud, Bahagian Mana Dulu Mesti Sentuh Sejadah...? Lutut Atau Kedua Tapak Tangan...? [ Baca Untuk Pengatahuan Bersama..!! ]

Gambar hiasan

[=] Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

[=] Segala puji bagi Allah, Rabb sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

[=] Ulama berselisih pend@pat di dalam perk@ra tersebut bahagian mana dulu yg perlu sentuh sejadh lutut atau tangan dulu. Pendapat yg lebih kuat adalah sentuh lutut dulu b@ru kedua tapak t@ngan.


[=] Menurut mazhab Hanafi, Syafie dan satu pandangan yang diriwayatkan dari Ahmad, seseorang yang ingin sujud hendaklah menurunkan lututnya dahulu, kemudian barulah tangannya. Al-Tirmudzi menganggap walaupun ini adalah amalan kebanyakkan ulama, sebagaimana yang beliau ucapkan didalam Sunannya (2/57).: "[Ini adalah] amalan kebanyakkan ulama' ": mereka merasakan bahawa seseorang itu harus turun dengan lututnya sebelum meletakkan tangannya dibahawa, dan bila ia bangun ia harus menangkat tangannya dahulu sebelum lututnya. Mereka menggunakana hadith Waa'il ibn Hajar yang berkata :


[=] "Aku melihat Nabi SAW apabila beliau sujud, dia meletakkan lututnya sebelum tangan, dan bila beliau naik, beliau akan mengangkat tangannya sebelum lutut" (Hadis Riwayat Abu Daud, Al-Tirmudzi, Al-Nasaai', Ibn Majah (1/345). Tirmudzi berkata bahawa hanya seorang yang meriwayatkannya ialah Yazid ibnm Harun dari Shurayk.


[=] Lain2 ulama mengkelask@n hadis ini seb@gai Sahih, seperti Ibn al-Qayyim (Zaad al-Ma'aad). Mereka yg mendokong b@hawa harus turun sujud menggun@kan lutut d@hulu ialah Sheikh Al-Islam Ibn Taimiyah, Ibn Al-Qayyim, & juga beber@pa ulama zam@n ini seperti Sheikh Abdul Aziz bin Baaz, Sheikh Muhammad ibnu Saalih Al-Uthsaimin dan Al-Jibrin.


[=] Kata bin Baaz didalam Majmu' fatawa: "Yang terbaik : Dua lutut dahulu, kemudian kedua-dua tangan & kemudiannya muka, dari hadis Waa'il dan apa yang datang dengan maknanya"[4/234][1].


##Rujukan :
[=] 1. Sheikh Ahmad bin Abdul Aziz bin Bazz. Majmu' Fatawa Samaahah Abdul Aziz Bin Baaz - 4 Riyad : Dr Al-Watan, 2000


[=] Demikian sahaja yang boleh saya sampaikan, sebelum itu saya mohon maaf kepada pembaca sekiranya apa yang saya sampai ini ada sedikit kesalahan atau sebagainya, Saya ini hanya manusia biasa yang tidak luput dari kesalahan”.


[=] Semoga artikal ini memberi manfaat untuk anda semua. Wallahu a'lam
Share on Google Plus

About Unknown

Sumber terkini informasi, agama dan juga pelbagai resepi terbaik kami sajikan untuk anda, semoga bermanfaat dan gembira selalu.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment