" Doakan umi kalau umi dah tak ada nanti " - Kisah sedih yang akan membuatkan anda mengalir air mata.

 " Doakan umi kalau umi dah tak ada nanti " - Kisah sedih yang akan membuatkan anda mengalir air mata.


Hari yang paling takut akhirnya terjadi..

Kali terakhir jumpa umi 3bulan yg lepas.. Masa tu rasa sekejap sangat cuti, 2 bulan cuti tak puas nak manja dengan umi..

"Umi.. Adam rasa tak nak balik la, adam nak sambung mengaji kat sini je, dekat sikit dengan umi "

"Jangan mengada la adam..!! Walid kau bising baru tahu. Lagipun tak lama lagi je.. sayang klu adam berhenti sekarang.. lagi berapa tahun je lagi.. pejam celik.. pejam celik abis la nanti"

Masa cuti hari tu, aku banyak abiskan masa dengan umi.. Umi adalah orang yg paling rapat, dia mak, dia la sahabat, dia la buah hati.. biar la orang nak kata aku anak mak ke apa.. yang penting aku sayang umi aku.. dia yg melahirkan aku.. tak salah rasanya klu seorang anak manja dengan mak dia.. Orang yg btl2 sayangkan mak sahaja yang faham.

Masa nak balik hari tu.. rasa berat sangat nak tinggalkan umi.. semacam je perasaan masa tu, macam ada benda yg tak kena.. aku sayang umi aku sangat2.. aku tak nak hampakan harapan dia.. so terpaksa juga la balik..

Sebelum naik flight, aku cium umi puas2. Masa cium tu nmpak umi lap air mata dia.. Ya Allah.. Masa tu Allah je tahu perasaan ni.. Anak mana yg sanggup tengok mak dia mengalirkan air mata kan..

Kebetulan masa dekat klia tu ada satu family yang nak berangkat untuk mengerjakan umrah.. Masa tu juga la umi berhajat sangat nak pergi umrah satu family macam mereka..

" Nanti klu adam dah balik sini, kita pergi umrah sama2 nak? Umi nak sangat pergi umrah pergi satu family, tengok macam dieorang tu, seronok je umi tengok "

Teharu bila umi cakap macam tu.. Tak tahu nak cakap macam mana perasaan masa tu , air mata ni terus bertakung, tak mampu nak kata apa2.. cuma senyum dan anggukkan kepala je.. tanda setuju apa yg umi hajatkan tu..

" Adam kena sungguh2 mengaji kat sana tau, timba ilmu banyak2 kat sana.. Bawak balik ilmu tu, nanti boleh share ilmu tu pada kami semua yg ada kat sini. "

" Innsya Allah.. Adam akan mengaji sungguh2, adam tak kan hampakan umi.. Umi tolong doa kan adam berjaya dunia akhirat tau "

Masa tu aku peluk umi lagi sekali, aku cium dahi umi.. aku cium tangan umi, aku cium pipi umi..
" Terima kasih sebab jadi umi adam selama ni, adam sayang umi sangat2.. Umi jaga diri ye, nanti smpai adam call umi, umi jaga kesihatan tau "

" Walid tolong tengok2kan cinta adam ni tau.. jangan buat dia sedih "
Sempat lagi aku usik walid masa tu..

Masa kat sana boleh dikatakan hari2 aku call umi tanyakan khabar.. Setiap kali lepas call umi, aku minta umi doakan aku suapaya berjaya dunia akhirat.

Ada satu hari tu aku call umi banyak kali tak angkat.. Call walid tak dpt.. masa tu hati tak sedap je, dalam kepala pun macam2 duk fikir.. " Ya Allah.. Kenapa umi tak angkat call.. Selamatkan lah umi ku Ya Allah.."

Selang beberapa jam henset aku berbunyi tertera nama "UMI KU ❤️" Ya Allah.. Masa tu syukur sangat2.. hilang perasaan risau sekejap.

" Umi pergi mana? Kenapa tak angkat call adam pagi tadi? Risau adam tau, umi ok tak ni? "

" Umi tertinggal henset kat rumah, umi keluar tadi, adam jangan la risau, umi ok la, adam berlajar rajin2 tau, ingat umi pesan semua tau & jangan lupa doakan umi kalau umi tak ada nanti "

Masa tu dah mula risau balik, hati pun berat je, mesti ada apa2 yg terjadi ni, sebab suara umi tak macam biasa, macam ada sesuatu yang umi sembunyikan.

Selang 2 hari tu aku call umi lagi.. tanya khabar umi.. masa tengah bercakap dengan umi aku terdengar ada orng kata..

" Makcik, jap lagi kami nak ambik darah makcik "

Masa tu tak berapa jelas apa yg orng tu ckp dgn umi.. aku cuma dengar yang tu je..

" Siapa yg cakap tu umi? Umi kat mana ni? Kenapa nak ambik darah pulak umi? "

Bertalu2 soalan yg aku tanya.. hati ni kuat sangat kata yang umi ada kat hospital masa tu..

" Mana ada siapa adam, umi kat rumah la, umi tengah tengok tv la.. mungkin adam dengar kat tv ni agaknya.. Umi ok la, adam jangan la risau sangat, adam tumpukan perhatian pada pelajaran je, walid ada dengan umi ni.. walid blh jaga umi.. adam belajar rajin2, jadi anak yg soleh tau, dan doa kan umi kalau umi tak ada nanti "

Lepas dari tu macam2 soalan dalam kepala ni, knp umi akhir2 ni kerap kata benda yang sama..

" Doakan umi kalau umi dah tak ada nanti "

" Ya Allah, selamatkan umi ku, panjangkanlah umur dia Ya Allah "

Ada satu malam tu mimpi umi dah tak ada.. masa tu terus bangun buat solat hajat, mohon pada Allah selamatkan umi, masa tu rasa tak sedap hati sangat2..

Pagi tu call umi lagi, nak tanya khabar.. tapi umi tak angkat.. call la walid.. nasib baik call walid dapat..

" Kenapa call umi tak angkat walid? Umi sihat tak? Adam tak sedap hati la "

Masa tu lambat je walid nak jawap soalan..

" Umi ada sebelah walid ni, dia tidur, umi tak sihat sikit, dia demam, tapi umi ada cakap, jangan risau pasal dia, dia nak kamu belajar rajin2 "

" Umi demam? Nanti umi dah bangun suruh umi call adam ye walid "

Hati makin tak sedap.. sebab dengar umi tak sihat, rasa macam nak balik je time tu jugak, nak jumpa umi..

Malam tu umi call balik..

" Adam, nanti kalau umi dah tak ada.. Adam jaga diri ye, belajar rajin2.."

Ayat tu yg keluar dari mulut umi dulu, biasanya umi akan tanya sihat ke? Dah makan ke? Kali ni lain.. makin tak sedap hati masa tu..

" Umi ok tak ni? Knp cakap macam tu? Adam tak suka la.. walid kata umi demam.. betul ke? Adam nak balik la klu mcm ni "

" Umi ok la, jangan la risau, cuma minggu ni umi tak sihat sikit, Adam belajar rajin2, jadi anak yg soleh, jangan lupa doakan umi kalau umi tak ada nanti tau "

Masa tu suara umi tak bermaya, macam tak larat nak cakap, Ya Allah.. risaunya masa tu..

Keesokannya pukul 6.43pagi dapat panggilan dari walid.

" Walid ada benda nak bagi tahu kamu ni, harap kamu tenang, sabar, doa dan Istigfar banyak2 "
" Apa dia walid? Knp walid cakap mcm ni? Jangan la buat adam risau, kenapa walid? "
" Adam istigfar dan doa banyak2 ye.."
" Apa dia walid..!! Jangan la macam ni..!! Jangan buat adam risau..!!
" Walid nak bagi tahu yg umi kamu dh tak ada "

Ya Allah, masa tu jantung macam nak gugur dah.. kenapa hari yang aku paling takut terjadi hari ni.. Ya Allah.. Besarnya ujian Mu ini..

Rupanya panggilan malam td adalah panggilan terakhir dari umi.. Ya Allah.. Macam tak percaya je masa tu, sebab malam td baru je cakap dgn umi..

Umi cakap nak pergi umrah sama2 nanti..!!
Kenapa umi tinggalkan adam..!!
Kenapa umi tak bagi tahu adam yang umi ada kenser sebelum ni..!! 
Kenapa umi sorok semua ni..!! 
Umi..!! Jawap la umi..!! Kenapa umi buat adam macam ni..!! 
Umi tak sayang adam ke..!! 😭

Sumber : FB Mohd Adam Haikal
Share on Google Plus

About Unknown

Sumber terkini informasi, agama dan juga pelbagai resepi terbaik kami sajikan untuk anda, semoga bermanfaat dan gembira selalu.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment